Post

Prostowanie aluminium - metody i wskazówki

Przez lata wykorzystywano różnorodne materiały, aby dodać samochodom przyciągających wzrok blasków. Powszechnie stosowane były elementy niklowane i chromowane oraz stal nierdzewna. Jednak pod koniec lat pięćdziesiątych XX wieku pojawiło się coś nowego: aluminiowe wykończenia. Lekki i niedrogi materiał, który można było łatwo wytłoczyć. Aby zapewnić odporność na czynniki powodujące matowienie aluminium i zapobiec lekkim zarysowaniom, elementy wykończeniowe były zazwyczaj anodowane.

Zalety i wady aluminium

Chociaż aluminiowe wykończenia miały wiele zalet, główną wadą była ich podatność na wgniecenia. Wykończenie ze stali nierdzewnej było twarde, w porównaniu z nim aluminium było wręcz kruche. Tym samym aluminium przegrywało ze stalą, póki nie pojawiły się narzędzia do prostowania aluminium.

W efekcie w procesie produkcji części karoserii nowoczesnych samochodów coraz częściej wykorzystuje się takie materiały jak aluminium. Właściwości tego metalu mają wiele znaczących zalet. Choćby to, że karoseria wykonana z aluminium jest znacznie lżejsza od stali. Dzięki niewielkiej wadze części aluminiowych samochód podczas eksploatacji zużywa około 15-20% mniej paliwa, a jednocześnie znacznie zwiększają się właściwości jezdne pojazdu. Jedną z kluczowych zalet aluminium jest też odporność materiału na korozję.

Prostowanie aluminium – właściwości materiału.

Części aluminiowe charakteryzują się doskonałą ciągliwością, co pozwala im pochłaniać energię podczas zderzenia z innym ruchomym obiektem podczas wypadku, co pozytywnie wpływa na bezpieczeństwo bezwładnościowe kierowcy i pasażerów. Współcześnie prostowanie aluminium jest stosunkowo dobrze poznanym procesem. Możliwe jest prostowanie aluminium na gorąco, ale też prostowanie aluminium na zimno. Jednocześnie główną wadą tego materiału jest plastyczność aluminium, które ulega uszkodzeniu w wyniku nawet bardzo drobnych kolizji. W takich sytuacjach wymagana będzie staranna naprawa części ciała wykonanych z aluminium.

Jakie narzędzia do prostowania są odpowiednie

Prostowanie aluminium powinno być przeprowadzone przez wyspecjalizowaną firmę. Korozja na częściach aluminiowych pojawia się, jeśli prace są wykonywane za pomocą narzędzia do prostowania, które miało kontakt z częściami wykonanymi ze stali. Dlatego bezwzględnie należy użyć specjalnego sprzętu i narzędzi przeznaczonych do aluminium. Naprawę części aluminiowych należy przeprowadzić natychmiast po wystąpieniu nawet niewielkich uszkodzeń. Powodem tego jest to, że na uszkodzonych częściach części aluminiowych może szybko pojawić się korozja warstwy tlenkowej, która chroni ten metal przed zniszczeniem. Jeśli w aluminium pojawią się dziury lub pęknięcia, prostowanie aluminium na gorąco jest niemożliwe. Po silnym podgrzaniu metal się utlenia.

Prostowanie aluminium na zimno – zasady, charakterystyka

Z tego powodu renowacja części aluminiowych odbywa się za pomocą spawania łukiem argonowym. Prostowanie aluminium na zimno wymaga użycia specjalistycznego sprzętu i dużego profesjonalizmu spawacza. Na szczęście aluminium jest bardziej podatne na obróbkę niż stal, choć zależy to w dużej mierze od stopu. Stopy aluminium 1100 i 3003 są prawie czystymi formami aluminium i dlatego można je łatwo obrabiać zarówno metodami na gorąco, jak i na zimno. Narzędzia do prostowania można tu stosować dowolnie. Żaden z tych stopów nie jest poddawany obróbce cieplnej, ale po prostu utwardzany przez zgniot do określonych wytrzymałości: 0, H 12, H 14, H16, H32 itd.

Wraz z pojawieniem się wysokowydajnych  nadwozia i wymaganiami dotyczącymi większej wytrzymałości paneli, narzędzia do prostowania uległy znaczącym zmianom. Obecnie prostowanie aluminiumodbywa się albo przez obróbkę cieplną, albo przez hartowanie. W przypadku stopów bardziej odpornych na rozciągliwość, poddanych obróbce cieplnej, uszkodzona część ma znacznie wyższą granicę plastyczności i trudno będzie ją odbudować bez zastosowania ciepła. Może być konieczne krótkotrwałe podgrzanie, aby uniknąć rozdarcia podczas prostowania.